עיבוד מורפולוגי אצל סטודנטים דוברי עברית הסובלים מלקויות קריאה
Morphological processing in Hebrew-speaking students with reading disabilities.
החוקרים: Schiff R., Ravid D.
J Learn Disabil. 2013 May-Jun;46(3):220-9. doi: 10.1177/0022219412449425. Epub 2012 Jun 18.
לחצו כאן לקריאת תקציר המאמר המקורי.
עיבוד מורפולוגי אצל סטודנטים דוברי עברית הסובלים מלקויות קריאה
הטיית תארים בעברית על פי התאם במין והתאם במספר זוהי דוגמה טובה: זו משימה מאתגרת המצריכה הבנה לקסיקלית ודקדוקית, מקור מוכר היטב לטעויות עיבוד בשימוש בשפה העברית. המחקר הנוכחי בדק עיבוד לקוי של הטיית שם עצם ושם תואר אצל מבוגרים דוברי עברית הסובלים מדיסלקסיה.
שלושים סטודנטים באוניברסיטה הקוראים באופן תקין, שלושים סטודנטים באוניברסיטה הסובלים מדיסלקסיה ושלושים תלמידי כיתה ו' הקוראים באופן תקין ביצעו משימה של ריבוי שם עצם-שם תואר. נמדדו הדיוק של צורת שם העצם וההתאם של שם התואר, כמו גם זמן התגובה עד לניסוח הביטוי המלא. במיוחד היה עניין בבדיקת הניגוד שבין צורות המערבות שינוי של בסיס המילה (stem – לרוב בעברית מבוסס על שורש בן שלוש אותיות) וצורות בעלות מבנה צפוי ורגולרי לעומת סיומת אידיוסינקרטית ואי-רגולרית.
המחקר מצא כי אנשים הסובלים מדיסלקסה נטו להיות איטיים יותר ומדויקים פחות סך הכל, על אף שהליקוי ניכר במידה רבה יותר עבור צורות אי-רגולריות וצורות המערבות שינוי של בסיס המילה. התפקוד השווה גם לקבוצת ביקורת צעירה יותר (תלמידי כיתה ו') והצביע על דרכים בהן קשיים אלה היו או לא היו ניתנים להסבר על ידי חווית הקריאה היחסית שלהם.