הנחיות לזמן חירום
איך אתמודד עם ילדים עם הפרעת הקשב בזמן זה?
- המצב הנוכחי מייצר חרדה, חוסר ודאות ותחושת חוסר אונים בכולנו
- ילדים עם הפרעת קשב נוטים לרגישות יתר, ובעלי סקרנות רבה. חלקם סובלים מקשיי ויסות, כלומר, הם אימפולסיביים, נוטים לשבש את מחזורי השינה והערות, ורגישים לרעש.
משמעות מאפיינים אלו:
- יש להם נטייה לשמוע הכל, גם מהחדר השני.
- הם פונים לאינטרנט, שהתכנים בו היום קשים ומאיימים. עקב סקרנותם, הם עלולים גם לחפש באופן מכוון את התכנים האלה
- עקב קשיי הוויסות והאימפולסיביות הם מתקשים יותר לשבת בבית וזקוקים לפעילות
- עקב רגישותם לרעש לאלו שרגישים) הם סובלים מאד מהאזעקות ומה"בומים".
- הם נוטים להפוך יום ולילה, לשבור את המסגרת, וכך להימצא עוד יותר המצב של תוהו ובוהו.
- בעת הזו, שכולם במצוקה ולחץ, קשיים אלו מקרינים על כולם ומשבשים את מהלך היום של כולם.
לכן, חשבנו לנכון להציע כמה דברים ראשוניים:
- בניית מסגרת ברורה של יום ולילה. יש להעיר אותם בבוקר, ולאפשר להם סדר יום, כולל סוג של למידה, סוג של פעילות, וכל דבר שייצר מערכת שעות ברורה ויציבה.
- ילדים מטופלים תרופתית – מומלץ מאד לתת את התרופה. לא רק לצרכי לימודים, אלא גם לאפשר להם ארגון פנימי טוב יותר.
- לציין – השבוע חוזרים ללימודים ב"זום". אחד מלקחי הקורונה הוא שרובם בגדול של הילדים עם הפרעת קשב אינם מסוגלים ללמוד ב"זום" ללא טיפול והם אף פותחים פערים לימודיים.
- חשוב לנטר את גישתם לאינטרנט (אייפון, מחשב וכו') ולוודא שאינם נכנסים לסרטונים ולתמונות בלתי נסבלים גם לנו, המבוגרים.
- לכבות את הטלוויזיה בבית! אפשר לפתוח מדי פעם לצורך חדשות או לייצר גל שקט, אבל חשוב מאד שהטלוויזיה לא תפעל כל הזמן ברקע.
- נסו למצוא פעילויות משותפות ומרגיעות למשפחה: משחקי קופסה, במידת האפשר פעילות גופנית בקרבת מקום מוגן, בישול משותף, צפייה משותפת בסרטים מותאמים לגיל או כל פעילות משפחתית אחרת שמתאימה לכם ולבני ביתכם
- אל תהססו לפנות לעזרה. יש מוקדים של קופות חולים מפוזרים בכל מקום בארץ. הרופאים יכולים להתייעץ בכל שאלה הקשורה להפרעת קשב, ונשתדל לענות בהקדם.
- אל תהססו להגיע לתורים שנקבעו, אנחנו מחכים לכם ☺
פרופ' איריס מנור
וצוות אניגמה פלוס