חרדת מתמטיקה ודיסקלקוליה התפתחותית: מחקר על תהליכי זיכרון עבודה
Math anxiety and developmental dyscalculia: A study on working memory processes.
החוקרים: Mammarella IC, Hill F, Devine A, Caviola S, Szűcs D.
J Clin Exp Neuropsychol. 2015;37(8):878-87. doi: 10.1080/13803395.2015.1066759.
לחצו כאן לקריאת תקציר המאמר המקורי.
חרדת מתמטיקה ודיסקלקוליה התפתחותית: מחקר על תהליכי זיכרון עבודה
הקדמה: על אף שילדים רבים עלולים לחוות קשיים באריתמטיקה, הגורמים הקוגניטיביים והרגשיים שעומדים בבסיס הקשיים עדיין אינם מובנים במלואם. מחקר זה בחן תפקודים של זיכרון לטווח קצר (STM, short-term memory) וזיכרון עבודה (WM, working memory) מילוליים וחזותיים-מרחביים בילדים הסובלים מדיסקלקוליה התפתחותית (DD, Developmental Dyscalculia) וחרדת מתמטיקה גבוהה (MA, Mathematics Anxiety) בהשוואה לילדים בעלי התפתחות טיפוסית (TD, Typical Development).
שיטה: הקבוצות הותאמו לפי תפקוד בהבנת הנקרא ו-IQ כמו גם חרדה כללית. אנו ניסינו לבחון האם ילדים עם DD ו-MA לקויים באופן שונה בזיכרון לטווח קצר ובזיכרון עבודה מילוליים וחזותיים-מרחביים. הילדים נבדקו באופן אישי עם ארבע משימות ממוחשבות: שתי משימות זיכרון לטווח קצר (שליפה קדימה* מילולית וחזותית-מרחבית) ושתי משימות זיכרון עבודה (שליפה אחורה מילולית וחזותית-מרחבית).
תוצאות: ביחס לילדים עם TD, אלה עם DD לא הראו ליקויים במשימות המילוליות קדימה ואחורה, אך הראו ליקויים ספציפיים במשימת זיכרון העבודה החזותית-מרחבית. מנגד, ילדים עם MA סבלו מליקוי במיוחד במשימת זיכרון העבודה המילולית.
מסקנות: לידיעה מהם התהליכים הקוגניטיביים הבסיסיים אשר מבדילים מדוע ילדים עם DD ועם MA נכשלים במתמטיקה עשויות להיות השלכות חינוכיות וקליניות.